light-bulb-3104355_1920

Sökmotoroptimering

Syns du så finns du

Vad är SEO?

Att sökmotoroptimera sin hemsida innebär att man arbetar för att ens hemsida ska hamna så högt upp i Google (eller andra sökmotorer) som möjligt. Google och andra sökmotorer värderar nämligen uppdaterade och aktiva hemsidor. Dessutom analyserar Google inte bara om din hemsida är uppdaterad utan Google värderar även innehåll, texter, bilder, videor och design. För att rankas högre i Google bör du alltså hålla din hemsida uppdaterad och optimerad.

Varför ska man rankas högt i sökmotorer?

Om du är lätt att hitta ökar trafiken till din webbplats och därmed får du fler besökare och förhoppningsvis nya kunder. När sökmotorer analyserar hemsidor väljer de ut dem som är mest uppdaterade, aktiva, användarvänliga och innehållsrika. Om din hemsida är sökmotoroptimerad är det enklare för sökmotorer att hitta den och ju lättare den är att hitta desto högre upp i sökresultat hamnar den – så att dina kunder enkelt hittar dig, dina produkter och tjänster.

Vad ska jag tänka på innan jag börjar?

Innan du fyller din hemsida med texter och innehåll bör du fundera på vilka sökord du vill använda. Försök att förstå hur dina kunder tänker. Vilka ord är det mest troligt att folk skriver in i sökfältet när de letar efter din produkt eller tjänst?

Tänk också på att anpassa innehållet på din hemsida efter ditt företag, dina tjänster och produkter samt din målgrupp.

Content is king!

Det viktigaste du kan göra för att lyckas med SEO är att fylla varje sida på din hemsida med specifika rubriker, välskrivna texter, passande bilder, filmer och annat innehåll som är relevant och fångar era besökares uppmärksamhet och får dem att minnas dig. Det är innehållet på din hemsida som avgör var hemsidan syns och vem som ser den.

Hur vet jag om jag lyckats?

För att lyckas med SEO och se om dina sökord har önskad effekt krävs det att du regelbundet analyserar ditt arbete och mäter dina resultat. Det finns flera olika verktyg du kan använda dig av och jämföra hur du ligger till i jämförelse med dina konkurrenter.

Det kan ta tid, så kom ihåg att ha tålamod.

Vi rekommenderar att du följer upp dina resultat cirka en gång i veckan. Ifall du har en välbesökt hemsida bör du kunna se resultat efter en till två månader

Läs mer om Content!

Dela inlägg

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på print
Dela på email

Vi på WebDevon hjälper er med det ni behöver för att lyckas på nätet.